Пример добре праксе
Предавач: Бојана Пешић
Наставни предмет: Чувари природе
Наставна јединица: Очистимо хитно свет – рециклажа
Тип часа: практичан рад
Наставне методе и технике: разговор, демонстрација, иновативне методе, креативна, учење откривањем.
Корелација: музичка култура, природа и друштво, ликовна култура, српски језик, рука у тесту, грађанско васпитање, српски језик.
Наставна средства и помагала: костими, лименке, стиропор, сламчице, пластичне цевчице, дрвени штапићи, метални штапићи, празне стаклене боце, пластичне кесе, панои, новински папир, пластичне чаше, зрневље кукуруза и пасуља, маказе, лепак, картон и други отпадни материјал из домаћинства.
Циљ и задаци часа: едукација деце о заштити животне средине, научити како знати, како радити, како живети и како постојати укључивањем деце у еколошким активностима и на локалном нивоу, путем холистичког приступа и иновативних метода на играони и занимљив начин. Задатак је да се повежу сазнајни, емоционални, естетски и етички аспект и на тај начин се припреме за живот у свету одрасли; обнављање теоријског знања о рециклирању папира, пластике, метала као и коришћење знања за практичан рад који има примену у школи.
Припремни део: На сцену излази ученик који после испијања сока баца лименку на под и поред тога што је поред њега корпа. На леђима носи црни џак и сипа отпад испод дрвета без обзира што дрво красе кућице за птице и птице направљене од материјала за рециклажу. На табли панои са насликаном загађеном животном средином, загађеним ваздухом и загађеном водом.
Улази ученик са рециклажним костимом, распитује се ко је разбацао отпад и шта ће се десити са животном околином ако отпад остане овде. Понављају да је стакленим боцама потребно 4000 година да се разложе, лименкама 10-100 година, старом папиру 3-12 месеци, да би се разложила пластична кеса потребно је да прође 10-20 година, да би се разложила пластична флаша потребно је да прође 100 година, стиропор се биолошки апсолутно никада не распада.
Неколико ученика,,Чувари природе“ сакупљају разбацани отпадни материјал у кесу и стављају на сто. Из кутије ученици узимају цедуљу на којој пише: метал, стакло, папир. Проналазе ко је све извукао цедуљу са истим именом и сортирају отпад из кесе. На тај начин се деле у групе.
- група – Правимо ритмичке музичке инструменте
Потребан материјал: лименке, папир, маказе, лепљива трака, зрневље пасуља или кукуруза.
Најпре украсите лименке по сопственој жељи. Кроз отвор убаци зрневље пасуља или кукуруза и залепи отвор лепљивом траком.
Увежбати свирање песме,,Очистимо хитно свет“ помоћу вашег направљеног ритмичког инструмента.
2. група – Правимо Панову фрулу (рециклажа)
Потребан материјал: танка трака таласастог картона, осам сламчица или пластичних цевчица, маказе, лепљива трака.
- Гурните сламчицу кроз сваки од отвора на картону.
- Исеците сламчице тако да свака од њих буде различите дужине, поређајте их од најкраће до најдуже.
- Дувај преко отвора сламчице и увежбај песму,,Очистимо хитно свет“
3. група – Музичке боце
Потребан материјал: Седам празних стаклених боца истих величина и облика, вода, метални или дрвени штапић, папир, пластичне кесе.
Украсите флаше по жељи, затим сипајте различиту количину воде.
-Принесите усне грлићу сваке боце и дувајте у њега.
-Узмите метални или дрвени штапић и ударајте њим о боце.
Увежбајте песму уз помоћ музичких боца ,,Очистимо хитно свет“.
На крају свака група свира песму уз свој ритмички музички инструмент а онда сви заједно.
Долазимо до закључка да отпадни материјал можемо да претворимо у музичке ритмичке инструменте.
-Понављамо о значају рециклирања:
-штедимо новац;
– штитимо простор који би био уништен за депоније;
-смањујемо утицај отпада на загађење;
-очување ресурса;
-смањење употребе хемикалија.
Divno!